Twitter Menyiapkan Ciri Automatik untuk Menyekat dan Sekat Akaun yang Melanggar Syarat

 


Twitter merancang untuk memperkenalkan ciri baru untuk secara automatik menyekat dan membungkam akaun yang melanggar syarat syarikat.


Ini diumumkan pada sesi pembentangan Hari Analis, seperti dikutip dari The Verge, Jumat (26/2/2021).


Ciri ini, menurut mockup dalam sesi presentasi, akan berupa togol atau tombol yang dapat diaktifkan dalam "Safe mode" baru.


"Secara automatik menyekat akaun yang tampaknya melanggar Peraturan Twitter, dan membungkam akaun yang mungkin menggunakan penghinaan, nama panggilan, bahasa yang menyinggung perasaan, atau komentar yang membenci."


Rangkaian sosial berasaskan mikroblog baru-baru ini nampaknya sedang mengusahakan pelbagai perkara untuk mengatasi penyalahgunaan di platform mereka.

Oleh kerana itu, sejak beberapa tahun kebelakangan ini Twitter telah mengeluarkan sejumlah ciri untuk membantu mengurangkan kandungan yang menyinggung perasaan.


Contohnya, pengguna kini dapat menyembunyikan balasan. Di samping itu, syarikat itu juga telah mengeluarkan fitur yang memungkinkan pengguna untuk mengawal siapa yang dapat membalas tweet mereka.


Twitter juga membenarkan penggunanya mengenakan bayaran untuk mengakses kandungan tambahan serta membuat dan bergabung dengan kumpulan.


Bentuk kandungan tambahan dalam fitur ini yang disebut Super Follows bervariasi, dari tweet bonus, akses ke kumpulan masyarakat, buletin langganan, hingga lencana sokongan.


Ciri ini boleh menjadi cara baru bagi Twitter untuk mencari sumber pendapatan tambahan.


Dalam beberapa tahun kebelakangan ini alat pembayaran langsung menjadi semakin penting bagi pencipta; mari kita panggilnya Patreon. Sementara itu, Facebook, YouTube, dan bahkan GitHub telah melancarkan ciri pembayaran langsung untuk pencipta.


Sebelumnya, Twitter telah mengisyaratkan fitur langganan yang akan menjadi sumber pendapatan.


Walaupun tidak jelas kadar langganan apa yang akan ditentukan, nampaknya Twitter serius mengambil langkah serupa dengan perkhidmatan yang disebutkan di atas.


Selain dari Super Follow, Twiter juga mengumumkan fitur baru yang disebut Komuniti. Secara umum, ciri ini kelihatan serupa dengan Kumpulan di Facebook.


Dengan menggunakan ciri ini, pengguna dapat membuat dan / atau bergabung dengan kumpulan berdasarkan minat atau minat tertentu.


Sejauh ini, belum ada pengesahan bila ciri-ciri ini akan dilancarkan.

Previous Post Next Post

Contact Form