37 Peratus Pekerja Menonton Youtube Semasa Waktu Kerja

 


Keselamatan siber boleh melibatkan tugas atau pekerjaan yang bersifat rutin dan berulang-ulang. Oleh itu, ia juga secara tidak langsung dapat mempengaruhi produktiviti dan motivasi untuk bekerja.


Sejak pandemi Covid, -19, trend kerja jarak jauh semakin kabur antara masa kerja dan aktiviti peribadi. Ini memberi kesan kepada situasi di mana pekerja sering terganggu dari pekerjaan mereka.


Laporan baru-baru ini oleh firma keselamatan siber Kaspersky menyatakan bahawa antara aktiviti yang paling biasa dilakukan oleh pegawai keselamatan IT di tempat kerja adalah membaca berita (42 peratus), menonton video di YouTube (37 peratus), dan menonton filem atau siri TV (34 peratus).


Sebenarnya, satu pertiga daripada responden dari sekitar 5,200 pengamal keselamatan ICT dan dunia maya mengakui melakukan senaman fizikal (31 peratus) dan membaca literatur profesional (33 peratus) pada waktu bekerja.


Di samping itu, hampir separuh (46 peratus) pekerja keselamatan IT percaya rakan sekerja mereka meninggalkan pekerjaan kerana beban kerja yang tinggi. Sementara 41 peratus pekerja di seluruh jabatan juga mengesahkan pendapat ini.


Di satu pihak, ini nampaknya bertentangan dengan begitu banyak jam kerja yang dihabiskan untuk aktiviti riadah. Namun, 48 peratus sebenarnya menggambarkan pergeseran mereka dari pekerjaan sebagai akibat dari keperluan untuk berehat antara tugas, bukan akibat kebosanan atau kekurangan pekerjaan.


"Saya rasa ini bukan masalah yang mengganggu pekerja dari pekerjaan mereka. Seharusnya ada kawalan terhadap prestasi kerja, dan bukan berapa jam kerja yang dihabiskan untuk hobi," kata Andrey Evdokimov, Ketua Keselamatan Maklumat di Kaspersky.


Selain itu, kata Evdokimov, adalah mungkin untuk menonton video kerana memberikan gambaran bagaimana menyelesaikan masalah. Tetapi secara umum, dia berpendapat, "Jika pekerjaan tidak menarik bagi seorang pekerja dan ada kekurangan manajemen tugas, mereka akan mencari cara untuk melakukan sesuatu dengan cara yang berbeda, bahkan dari kantor."


Di samping itu, semasa bekerja dari rumah dipraktikkan, beberapa tugas dan perjumpaan sekarang mungkin dijadualkan di luar standard 9-5. Selama hari kerja yang lebih lama, menjadi lebih penting bagi pekerja untuk mengambil cuti, sehingga mereka dapat tetap produktif dalam jangka masa yang panjang ini.


"Pada dasarnya pekerja mesti mempunyai sasaran, KPI, objektif, dan penanda aras yang mencirikan kualiti dan kelajuan pekerjaan mereka. Sekiranya prestasi tidak terjejas, maka tidak ada masalah dengan fakta bahawa seseorang terganggu dari pekerjaan," kata Sergey Soldatov, Ketua Pusat Operasi Keselamatan di Kaspersky.


Namun, dia menekankan bahawa jika kecekapan kerja seseorang menurun, maka itu mesti menjadi perhatian.


"Tugas pengurusan adalah untuk memberitahu pekerja mengenai produktiviti yang buruk seawal mungkin sehingga mereka dapat mencari jalan untuk menyelesaikan masalah tersebut," kata Soldatov.


Cadangan Kaspersky

Pakar Kaspersky yang bertanggungjawab terhadap keselamatan IT dan SOC (Pusat Operasi Keselamatan) berkongsi cadangan berikut mengenai cara menguruskan pasukan keselamatan IT perusahaan dengan betul:


Pastikan syarikat ini dilengkapi dengan kakitangan keselamatan IT. Bilangan optimum dapat dianggarkan sebagai satu pekerja keselamatan siber untuk setiap 10 profesional IT;

Untuk operasi OC sepanjang masa, mesti ada sekurang-kurangnya lima pekerja yang bertanggungjawab untuk pemantauan. Melaksanakan sistem kerja shift untuk mengelakkan beban kerja yang berlebihan;

Menyerahkan tugas keselamatan IT secara am kepada pekerja luar. Ini akan memberi pekerja dalaman lebih banyak masa untuk fokus dalam melindungi infrastruktur IT syarikat yang lebih spesifik dan perlu ditangani secara khusus.

Pastikan memberi tugas yang berbeza dan tidak standard kepada pekerja agar mereka tidak terjebak dalam kebiasaan dan dapat mengembangkan lagi kemahiran mereka.

Previous Post Next Post

Contact Form