Foto Elon Musk-Jeff Bezos Makan Bersama Sebelum menjadi Musuh


 Elon Musk dan Jeff Bezos kini bersaing sengit dalam kedudukan sebagai manusia terkaya pertama dan kedua di dunia. Bukan hanya itu, mereka juga tidak akur dengan syarikat masing-masing, SpaceX dan Blue Origin. Namun, mereka berdua pernah dekat.

Ya, gambar viral di Twitter menunjukkan kedua-dua tokoh itu makan bersama pada tahun 2004 atau 17 tahun yang lalu. Dihantar oleh pengguna Twitter, Trung Phan, Musk dan Bezos kelihatan tersenyum melihat kamera dan makan bersama di satu meja.


"Pada tahun 2004, Elon Musk dan Jeff Bezos makan bersama untuk membincangkan ruang luar. Ini adalah salah satu daripada sedikit interaksi peribadi mereka," kata Phan dalam kapsyen tweet itu.



Elon Musk membalas foto tersebut dengan tweet. "Wow, sukar untuk mempercayai ini 17 tahun yang lalu," tulis lelaki kelahiran Afrika Selatan itu.


1 / Pada tahun 2004, Elon Musk dan Jeff Bezos bertemu untuk makan untuk membincangkan ruang.


Ini adalah salah satu daripada sedikit interaksi mereka.


Perbualan yang mereka jalani dengan sempurna menangkap pelbagai pendekatan yang mereka jalani untuk penerokaan angkasa lepas.


Inilah kisahnya 🧵 pic.twitter.com/g8hAsEj3d4


- Trung Phan @ (@TrungTPhan) 1 Mac 2021

Mesyuarat pada tahun 2004 ini dipercayai sebagai permulaan persaingan sengit mereka dalam perniagaan ruang angkasa. Sejak itu mereka tidak akur dan saling mengkritik. "Saya benar-benar melakukan yang terbaik untuk memberinya nasihat yang baik, tetapi kebanyakannya tidak menghiraukannya," kata Musk.


SpaceX menjadi sangat berjaya, terutamanya dengan teknologi roket angkasa lepas yang menjimatkan. Sebenarnya, mereka telah dipercayai oleh NASA untuk menghantar angkasawan Amerika sekali lagi ke Stesen Angkasa Antarabangsa setelah sekian lama menggeledah kapsul Rusia.


Sementara itu, Blue Origin masih berusaha merealisasikan perniagaan pelancongan angkasa. Eksperimen mereka dengan kapsul ulang-alik yang akan membawa pelancong ke orbit Bumi telah menunjukkan hasil yang memberangsangkan sejauh ini.


Musk menyebut Bezos sebagai klon setelah berita yang menyebut syarikat milik Bezos lain, Amazon, yang sedang mengembangkan internet satelit. SpaceX telah melancarkan projek serupa yang disebut Starlink. SpaceX malah menghantar dua satelit untuk ujian pada Februari 2018.


Ini bukan kali pertama Elon Musk secara terbuka mengusik Bezos. Dalam wawancara BBC, ketika ditanya mengenai persaingannya dengan Bezos, Musk menjawab dengan "Jeff siapa?"

Previous Post Next Post

Contact Form