Razer akan menghasilkan dan menjual topeng canggih

 


Pada acara CES awal tahun ini, Razer memperkenalkan prototaip topeng berteknologi tinggi dengan lampu RGB yang disebut Project Hazel. Kini, Razer telah mengesahkan bahawa ia akan menghasilkan topeng canggih ini secara besar-besaran.

Walaupun lebih dikenali sebagai pengeluar peranti permainan, Razer tidak asing untuk menutupi pengeluaran. Semasa wabak itu, mereka mengalihkan kemudahan pengeluaran mereka untuk menghasilkan berjuta-juta topeng yang disumbangkan di seluruh dunia.


Ketua Pegawai Eksekutif Razer Min-Liang Tan tidak mengatakan dengan tepat kapan topeng akan mula dihasilkan. Tetapi dia menjelaskan mengapa Razer memutuskan untuk mewujudkannya.



Min-Liang mengatakan syarikatnya menyedari bahawa orang mungkin masih perlu memakai topeng walaupun setelah melakukan vaksinasi sebagai langkah berjaga-jaga tambahan.


"Selain itu, banyak negara mungkin tidak dapat memvaksinasi seluruh populasi mereka dalam satu atau dua tahun ke depan, yang berarti kebanyakan orang masih harus terus memakai topeng untuk perlindungan," kata Min-Liang seperti dikutip oleh The Verge.


"Oleh itu, kita akan menjadikan prototaip topeng ini menjadi kenyataan. Menghasilkan topeng Razer adalah salah satu perkara besar bagi kita. Dan saya rasa kita semua, sayangnya, masih akan memakai topeng untuk waktu yang lama," dia meneruskan.


Topeng canggih Razer mempunyai ciri utama injap udara di kiri dan kanan yang digunakan untuk pengudaraan. Project Hazel menggunakan ventilator berbentuk cakera yang dapat menyaring udara yang dihirup serta menghirup karbon dioksida.


Razer mendakwa topeng ini akan dapat menapis 95% zarah di udara, termasuk virus Corona dan patogen biasa yang lain. Ventilator dapat dikeluarkan dan diisi semula, tetapi Razer belum menyatakan berapa lama ia akan bertahan. Apabila penapis perlu diubah, Razer membayangkan bahawa pengguna akan mendapat pemberitahuan melalui aplikasi di telefon pintar.


Topeng ini juga dilengkapi dengan mikrofon dan penguat yang diletakkan di ventilator. Ciri ini dapat menguatkan suara pengguna sehingga tidak perlu menanggalkan topeng kerana takut terdengar tidak jelas.


Walaupun menggunakan banyak teknologi, Razer memastikan topeng Project Hazel masih selesa digunakan. Topeng ini membuat penutup di sekitar hidung dan dagu dengan pelindung silikon, dan menggunakan cuping telinga yang boleh disesuaikan.


Muka topeng dibuat menggunakan plastik kitar semula yang tahan air dan calar. Plastik ini mempunyai reka bentuk yang telus sehingga pembicara dapat melihat ekspresi pengguna dan membaca pergerakan bibir.


Ini bukan produk Razer jika tidak mempunyai LED RGB yang dapat memaparkan berjuta-juta warna. Pengguna akan dapat menyesuaikan warna di sekitar injap mengikut kehendak mereka. Ketika dalam keadaan cahaya rendah, LED ini akan aktif secara automatik sehingga orang lain dapat melihat ketika pengguna sedang bercakap.


Razer juga telah mengembangkan cas pengisian untuk topeng Project Hazel yang juga berfungsi untuk mensterilkan topeng dengan sinar UV ketika tidak digunakan.

Previous Post Next Post

Contact Form