Pelik, Terdapat Telefon Bimbit Yang Muncul dalam Lukisan Berusia 350 Tahun Ini

 


Perjalanan masa selalu menjadi kisah menarik walaupun setakat ini sama sekali tidak ada bukti. Lukisan berusia 350 tahun ini juga menjadi viral kerana menunjukkan seorang wanita memegang objek seperti telefon bimbit. Adakah pengembara masa yang datang ke era itu dan memperkenalkan telefon bimbit?

Dihantar di Twitter dan dibincangkan secara ringkas, lukisan itu dikatakan berasal dari tahun 1670an. Kelihatan ada sosok seperti seorang wanita berdiri sambil memegang objek seperti telefon bimbit.


"Penemuan misterius iPhone dalam lukisan tahun 1670 oleh pelukis Belanda, Pieter de Hooch," kata seorang netizen seperti dikutip kami dari Ladbible, Selasa (8/6/2021). "Kenapa ada telefon bimbit dalam lukisan berusia 350 tahun ini?" panggil netizen yang memberi respon.


Malah, pada tahun 2016, Ketua Pegawai Eksekutif Apple Tim Cook juga mengulas mengenai lukisan ini dengan nada bergurau. "Saya selalu berfikir bahawa saya tahu bila iPhone dicipta, tetapi sekarang saya tidak begitu yakin," katanya ketika itu.


Bagaimanapun, setelah disiasat, watak wanita itu bukan telefon bimbit atau bukti perjalanan masa. Tajuk lukisan itu ialah Lelaki Menyerahkan Surat kepada Seorang Wanita di Ruang Masuk Rumah. Jadi angka itu sebenarnya dilukis memegang sepucuk surat.


Ini bukan kali pertama lukisan menimbulkan kegemparan kerana dikatakan membuktikan kewujudan perjalanan masa. Pada tahun 2017, sebuah lukisan berjudul The Expected Woman oleh Ferdinand Georg, yang dilukis pada tahun 1860, menunjukkan seorang wanita yang kelihatan memegang telefon bimbit ketika berjalan.


Tetapi kemudian, dikatakan bahawa apa yang dipegangnya bukan telefon bimbit tetapi buku doa. Pada tahun-tahun itu, biasa bagi orang muda di Eropah untuk memegang buku doa dan bukannya telefon bimbit seperti yang berlaku sekarang. Jadi itu jelas bukan tanda perjalanan masa.

Previous Post Next Post

Contact Form