Ulasan Redmi Note 10S, Mengisi Jurang Harga yang Sempit

 


Keputusan Xiaomi ketika melepaskan Redmi Note 10S pada awalnya cukup membingungkan, kerana harganya antara Redmi Note 10 dan Redmi Note 10 Pro (kedua-duanya adalah telefon bimbit dengan spesifikasi mewah di kelas harga mereka).

Soalan terbesar saya ialah, apa lagi yang boleh ditawarkan Xiaomi di kelas harga ini. Betapa bezanya telefon ini dari Redmi Note 10 yang lebih murah, atau sejauh mana ia ketinggalan dengan Redmi Note 10 Pro yang lebih mahal.


Jadi bagaimana prestasi Redmi Note 10S? Mari lihat ulasan di bawah.


Reka bentuk

Reka bentuk Redmi Note 10S sangat menarik untuk kelas harganya. Rasanya selesa di tangan dan tidak kelihatan seperti telefon bimbit yang murah. Badan agak nipis, 8.3mm, dan ukuran skrinnya tidak terlalu besar, menjadikannya selesa dipegang.


Tidak seperti Redmi Note 10 Pro, layarnya lebih besar yang menjadikannya mungkin terlalu besar untuk pengguna dengan tangan kecil. Unit Redmi Note 10S yang diterima kami berwarna Pebble White, dan material badan belakangnya adalah matte atau tidak berkilat dan tidak terlalu licin.


Telefon bimbit ini mempunyai pembesar suara stereo, yang berada di atas dan di bawah badan. Oh ya, lubang pembesar suara ini dipasang secara menyerong, iaitu di kanan bawah dan kiri atas. Penempatan ini menjadikan hampir mustahil untuk menutup tangan secara serentak ketika telefon bimbit dipegang secara mendatar.


Sama seperti dua adik beradiknya, sensor cap jari ada di butang kuasa dan bukan di bawah skrin. Tetapi dalam kelas harga ini, nampaknya wajar bahawa telefon bimbit tidak mempunyai sensor cap jari di bawah skrin. Sensor cap jari pada butang daya harus lebih cepat memaksa penggunaan sensor cap jari di bawah layar berkualiti rendah.


Skrin

Sama seperti kedua saudaranya, Redmi Note 10S menggunakan skrin Super AMOLED dengan ukuran FHD + 6,43 inci. Skrin ini menawarkan pengalaman pengguna yang mewah, sama ada untuk menonton video, bermain permainan, atau hanya menggunakan telefon bimbit setiap hari.


Skrin cukup terang untuk digunakan di luar rumah dalam keadaan panas. Tidak suka ketepuan warna yang berlebihan (warna yang terlalu terang)? Tenang, ia boleh diatur dengan mudah sesuka hati dari tetapan HP. Oh ya, skrinnya dilapisi dengan Corning Gorilla Glass 3.


Namun, jika dibandingkan dengan Redmi Note 10 Pro, layar ini memang memiliki satu kekurangan, yakni kadar penyegaran hanya 60Hz, bukan 120Hz.


Persembahan

Mungkin ramai yang memandang rendah sistem pada cip (SoC) yang digunakan dalam Redmi Note 10S, iaitu Mediatek Helio G95. Tetapi sebenarnya Helio G95 ini adalah cip yang mampu, bahkan untuk bermain permainan.


Dipasangkan dengan RAM LPDDR4X 6GB dan storan UFS 2.2 yang agak pantas, prestasi Redmi Note 10S cukup pantas untuk telefon bimbit di kelasnya. Apatah lagi, MIUI yang digunakan adalah MIUI 12.5.


Menjalankan MIUI 12.5 yang lebih ringan daripada MIUI 12 menjadikan Redmi Note 10S terasa sangat pantas untuk penggunaan seharian. Walaupun digunakan untuk bermain permainan, telefon bimbit ini terasa sesak, tentu itu bergantung pada permainan yang dimainkan.


Call of Duty: Mobile, misalnya, dapat dimainkan dengan tetapan maksimum dengan lancar tanpa merasakan penurunan bingkai. Tetapi tentunya kondisinya berbeza dengan Genshin Impact, yang hanya dapat dimainkan dengan lancar pada keadaan terendah.


Semasa bermain permainan lebih dari 30 minit, badan telefon terasa cukup hangat, terutama di sebelah kamera belakang.


Bateri Redmi Note 10S berkapasiti 5000 mAh, dan boleh dicas melalui pengecas 33W yang terdapat dalam pakej penjualan. Dengan penggunaan biasa seperti WhatsApp, Gmail yang mengandungi tiga alamat e-mel, media sosial, dan kadang-kadang menonton video di YouTube, bateri tahan hampir dua hari penuh.


Sudah tentu, jika digunakan untuk bermain permainan secara berterusan, jangka hayat bateri tidak akan bertahan lama. Tetapi jangan risau, kerana pengecasannya cukup cepat, kira-kira 1.5 jam dari kosong hingga penuh.


Berikut adalah hasil beberapa penanda aras yang kami lakukan, menggunakan AnTuTu dan Geekbench 5.


Kamera

Salah satu kelebihan Redmi Note 10S adalah kamera, kamera utama tepat. Sensor yang digunakan adalah 64MP, dan pada pendapat kami sensor yang digunakan adalah berkualiti.


Memotret dalam keadaan terang tentu tidak menjadi masalah, foto yang dihasilkan cukup tajam dan mempunyai perincian yang baik. Tetapi memang dalam keadaan gelap, sensor akan bekerja lebih keras. Tapi tenang, ada mod malam yang dapat digunakan untuk menghasilkan gambar yang tetap terang dalam keadaan gelap.


Mengenai tiga kamera lain, kualitinya tidak sebaik kamera utama. Seperti kamera ultrawide, yang menurut pendapat kami agak lembut, sama seperti kamera depan. Sementara itu, kamera makro cukup baik asalkan digunakan dalam keadaan cahaya yang mencukupi.


Rakaman video boleh dilakukan dengan resolusi maksimum 4K pada 30fps, yang dibantu oleh kemampuan Helio G95. Mod rakaman lain ialah 1080p 30fps dan 60fps.


Kesimpulannya

Dengan harga yang sedikit terpaut, kami berpendapat Redmi Note 10 Pro adalah telefon bimbit yang lebih menarik daripada Redmi Note 10S, jika apa yang anda cari adalah prestasi. Tetapi itu tidak bermaksud Redmi Note 10S tidak mempunyai kelebihan berbanding saudaranya.


Kelebihan Redmi Note 10S berbanding dengan Redmi Note 10 Pro adalah badan yang lebih langsing dan lebih ringan, tetapi dengan prestasi lebih pantas daripada Redmi Note 10. Oleh itu, jika anda mencari telefon bimbit yang lebih selesa dipegang, pada pendapat kami, Redmi Note 10S lebih layak dipilih daripada Redmi Note 10 Pro, tentunya dengan harga yang lebih rendah.

Ulasan Redmi Note 10S, Mengisi Jurang Harga yang Sempit Ulasan Redmi Note 10S, Mengisi Jurang Harga yang Sempit Reviewed by thecekodok on 2:00:00 PM Rating: 5
Powered by Blogger.