Senarai iPhone Mendapat iOS 15


 Apple telah mengumumkan iOS 15 dengan semua ciri barunya di acara 2021 Worldwide Developer Conference (WWDC). Jadi siri iPhone mana yang akan mendapat kemas kini ini?

Peranti yang mendapat iOS 15 tidak jauh berbeza dengan iOS 14 yang dikeluarkan tahun lalu. Inilah senarai lengkap.



Senarai iPhone yang mendapat kemas kini iOS 15

iPhone 12

iPhone 12 mini

iPhone 12 Pro

iPhone 12 Pro Max

iPhone 11

iPhone 11 Pro

iPhone 11 Pro Max

iPhone XS

iPhone XS Max

iPhone XR

iPhone X

iPhone 8

iPhone 8 Plus

iPhone 7

iPhone 7 Plus

iPhone 6s

iPhone 6s Plus

iPhone SE (generasi pertama)

iPhone SE (generasi ke-2)

iPod touch (generasi ke-7)

Ketersediaan iOS 15

iOS 15 dapat dirasai oleh pembangun mulai Selasa (8/6/2021). Apple akan menghantar versi Public Beta pada bulan Julai, dan versi terakhir pada bulan September.


Ciri Baru iOS 15

Face Time

Ciri Audio Spatial kini tersedia di FaceTime. Tetapi yang menarik ialah Apple menyediakan kemampuan untuk menenggelamkan kebisingan di sekitarnya sehingga tidak mengganggu perbualan.


Di samping itu, pengguna dapat membuat FaceTimelink untuk mengajak rakan berbual. Bukan hanya untuk pengguna Apple, pengguna Android atau Windows dapat bergabung dengan membuka pautan melalui penyemak imbas mereka. Apple menjamin bahawa semua proses ini dijamin selamat.


Pengguna Android dan Windows kini boleh berbual di FaceTimeAndroid dan pengguna Windows kini boleh berbual di Foto FaceTime: Apple

Lebih menarik lagi ialah ciri SharePlay yang membolehkan kita berkongsi skrin, mendengar muzik dan menonton filem dengan rakan semasa panggilan FaceTime. Bukan hanya perkhidmatan Apple, kemampuan berkongsi ini dapat digunakan oleh aplikasi pihak ketiga, beberapa di antaranya adalah TikTok dan Disney +.


Mesej

Mesej di iOS 15 menampilkan cara baru untuk berkongsi kandungan seperti gambar, muzik, podcast, artikel Apple News dan banyak lagi. Pengguna dapat menyematkan kandungan yang dikongsi ke hadapan dengan lebih mudah.


Fokus

Untuk membantu pengguna tetap fokus semasa melakukan tugas lain, Apple menambahkan banyak fitur untuk meminimumkan jumlah gangguan yang dapat terjadi.


Sekarang muncul Ringkasan Pemberitahuan yang menampilkan ringkasan pemberitahuan yang dapat diberikan pengguna kapanpun mereka mahu, menggabungkan semua item yang paling penting ke dalam satu mesej.


Dalam Fokus, terdapat mod yang dapat diatur untuk situasi yang berbeza. Ciri ini dapat diaktifkan bergantung pada tempat pengguna berada. Contohnya, mod Kecergasan dikonfigurasikan untuk pengguna semasa berada di gimnasium.


Teks Langsung

Dalam usaha untuk membantu pengguna menangani sejumlah besar maklumat bertulis, Apple membawa Teks Langsung. Ini adalah ciri pengenalan watak optik automatik pada aplikasi Kamera.


Pengguna dapat mengarahkan kamera ke teks pada papan, tanda, atau halaman, dan Teks Langsung menjadikannya boleh dipilih, disalin dan ditampal di tempat lain.


Dengan memanfaatkan pembelajaran mesin, ciri ini tidak hanya terhad pada aplikasi Kamera. Teks Langsung dapat digunakan untuk mengimbas gambar dengan mudah, termasuk gambar dan gambar web yang ditangkap sebelumnya. Ciri baru ini merangkumi sokongan untuk tujuh bahasa, dan dapat mengenali objek dan pemandangan.


Tumpuan

Foto kini muncul dalam hasil carian Spotlight. Selain itu carian kenalan juga diperbaiki, lengkap dengan menunjukkan sama ada mod Jangan Ganggu (DND) diaktifkan oleh mereka.


Banyak kad baru telah disertakan, yang menampilkan maklumat untuk pelakon, filem, dan jenis kandungan lain.


Gambar

Pengguna dapat menambahkan lagu di Apple Music di Memory, sehingga mereka dapat mengiringi slaid foto agar lebih menarik.


Apple menyediakan Memory Mixes yang membolehkan pengguna mengedit Memory yang dihasilkan, untuk memperbaikinya dengan pelbagai cara.


Dompet

Dalam kemas kini iOS 15, Wallet memperoleh kemampuan untuk menggunakan aplikasi sebagai pengenalan digital di lapangan terbang di seluruh Amerika Syarikat. Setelah mengimbas lesen memandu atau ID dari beberapa negeri, ia boleh digunakan sebagai ID digital dengan TSA dan perkhidmatan lain


iOS 15 juga menyertakan ciri kunci baru untuk rumah, hotel dan tempat kerja di aplikasi Wallet.


Cuaca

Cuaca kini mempunyai reka bentuk yang sama sekali baru. Terdapat peta dalam aplikasi beresolusi tinggi, dan animasi latar baru. Apple juga membawa perubahan pada paparan berdasarkan keadaan.


Peta

Peta memberikan pemandangan 3D dan dunia yang jauh lebih terperinci dari sebilangan bandar. Terdapat butiran jalan baru untuk membantu pemandu dan lebih banyak maklumat dalam paparan Transit.


Peta mengikuti pengguna secara automatik semasa laluan transit dan dapat mengingatkan anda kapan harus turun, serta menawarkan maklumat arah yang lebih terperinci.


Privasi

iOS 15 memperkenalkan lebih banyak kawalan privasi untuk membantu melindungi maklumat pengguna. Dengan pengecaman pertuturan pada peranti, audio permintaan Siri kini diproses sepenuhnya pada iPhone secara lalai, yang sebaliknya dapat meningkatkan prestasi dengan ketara.


Perlindungan Privasi E-mel menghentikan pengirim untuk mengetahui apakah e-mel telah dibuka, dan menyembunyikan alamat IP sehingga pengirim tidak dapat mengetahui lokasi pengguna atau menggunakannya untuk membuat profil pada mereka.


Laporan Privasi Aplikasi menawarkan gambaran umum tentang bagaimana aplikasi telah menggunakan akses yang telah diberikan ke lokasi, foto, kamera, mikrofon, dan kontak dalam tujuh hari terakhir, dan domain lain yang harus dihubungi.

Previous Post Next Post

Contact Form