Sistem Multitasking iPad Diperbaiki di iPadOS 15


 Apple dikatakan sedang merombak sistem multitasking iPad di iPadOS 15, yang akan dipamerkan pada 2021 Worldwide Developer Conference (WWDC), yang akan diadakan malam ini, Selasa (8/6).

Selepas baik pulih kemudian, pengguna akan mempunyai cara baru untuk menguruskan banyak aplikasi yang kini dibuka sekaligus. Ini diungkapkan oleh Mark Gurman dari Bloomberg ketika mengungkapkan perkara yang mungkin diumumkan oleh Apple di WWDC 2021.


Menurut Gurman, Apple berencana untuk memperbaiki layar utama dan menyokong penempatan widget yang mengandungi pelbagai maklumat seperti kalendar, cuaca, dan nilai stok, di semua bahagian layar.


Sementara itu, untuk iOS 15 di iPhone, menurutnya, dia akan mendapat sepanduk pemberitahuan dengan reka bentuk baru. Maksudnya, pengguna dapat menetapkan status mereka - seperti memandu, tidur, bekerja, atau tidak ingin diganggu - untuk menyesuaikan jenis pemberitahuan yang mereka terima.





Selain itu, pengguna juga dapat mengatur pesan balasan automatik bergantung pada statusnya. Gurman juga mengatakan akan ada perubahan besar dalam iMessage.


Apple sebenarnya juga sedang mengusahakan reka bentuk skrin kunci baru untuk iPhone dan iPad. Tetapi kemas kini kemungkinan akan disajikan pada iOS 16 tahun depan.


Selain iPadOS dan iOS 15, Apple juga akan mempamerkan macOS 12, tvOS 15, dan watchOS 8 di WWDC 2021. Terutama untuk watchOS 8, ia akan mengandungi sedikit peningkatan pada fungsi pemantauan kesihatan, serta kemas kini antara muka.


Terdapat juga kemas kini utama untuk Safari, yang memfokuskan pada privasi. Kemudian di Heath akan ada ciri pengesanan makanan yang serupa dengan aplikasi MyFitnessPal dan FoodNoms. Sementara itu di Maps, Apple akan menambahkan fitur sehingga peta digitalnya dapat bersaing dengan Peta Google.


Sistem Multitasking iPad Diperbaiki di iPadOS 15 Sistem Multitasking iPad Diperbaiki di iPadOS 15 Reviewed by thecekodok on 7:08:00 PM Rating: 5
Powered by Blogger.