Elemen Bali dalam PS5 Game Kena : Bridge of Spirits, Bukan Hanya Gamelan Sahaja


 Artis Bali Dewa Putu Berata membawa gamelan ke permainan Kena: Bridge of Spirits for PlayStation 5 (PS5) dan PS4. Tetapi ternyata, bukan itu sahaja.

Dewa Berata membuat muzik gamelan Bali untuk permainan yang dibuat oleh Ember Lab dengan kumpulan seni yang diasaskannya, Cudamani Art Studio. Dalam proses itu, Dewa Berata juga bekerjasama dengan komposer permainan Jason Gallaty.


"Ember Lab sendiri meminta saya untuk terlibat," kata Dewa Berata.



Tetapi sebenarnya, Dewa Berata tidak hanya bertindak sebagai pembuat muzik melalui gamelan Bali dalam permainan. Dia juga membantu proses penceritaan, terutama dalam menggambarkan keadaan di Bali.


"Sekiranya (Studio Art) Cudamani (terlibat) dalam muzik, saya juga terlibat dalam sedikit cerita. Kerana dia (Ember Lab) sudah memiliki konsep (atau) konsep, kami menggambarkan bagaimana di Bali, di Indonesia juga, kepercayaan ini di Indonesia, kepercayaan ini di Bali, "jelasnya.


Ceramah mengenai gamelan Bali sebagai muzik untuk permainan bermula pada tahun 2018. Pada masa itu, Ember Lab mempunyai idea untuk mengangkat tema permainan dalam bentuk mengembalikan semangat ke asalnya. Di Bali juga ada ritual serupa yang lebih dikenal sebagai 'Somia'.


Menurut Dewa Berata, kisah dalam permainan Kena: Bridge of Spirits mengandungi pemandangan roh yang kembali. Kerana apa yang diperjuangkan oleh Kena adalah batu atau kayu yang terperangkap oleh roh jahat. Konsep yang diketahui oleh Dewa ini mirip dengan ritual Mecaru di Bali yang bermaksud 'nyomia' atau mengembalikan semangat jahat ke asalnya.


Dewa Berata mengatakannya kerana ia diminta oleh Jason Gallaty. Namun, Dewa Berata tidak memutuskan idea mana yang dapat digunakan dalam konsep cerita. Penentuan idea cerita masih dilakukan oleh Jason Gallaty.


Walaupun kumpulan Cudamani Art Studio berperanan membuat muzik, terdapat lebih kurang 35 orang yang terlibat di dalamnya. Mereka terdiri daripada pemuzik dan penari yang ditugaskan untuk menyanyi atau berjemur.


Menurut Dewa Berata, permainan Kena: Bridge of Spirits mempunyai hubungan dengan Bali, terutama mengenai dunia animisme di Indonesia. Oleh kerana itu, Dewa Berata menjadi tertarik untuk bergabung dalam pembuatan permainan dari perspektif muzik.


Sebaliknya, dia juga berharap generasi muda, komposer, penari filem dan sebagainya akan lebih berani bekerja dan menunjukkan identiti mereka. Kerana Indonesia memiliki keunikan yang luar biasa, baik musik, tarian, kehidupan.


"Bolehkah orang kita di sini membesarkannya, jangan berpuas hati dengan orang barat. Kita adalah orang yang membesarkannya di sana, yang sedikit dibesarkan, inilah identiti kita di Indonesia," harapnya.


Tidak hanya di dunia permainan, Dewa Berata berharap di masa depan akan ada produser yang berminat untuk menghasilkan filem Bali atau Indonesia. Kerana Indonesia sebenarnya sangat kaya dan tidak akan ada kekurangan cerita untuk dibagikan


"Jika mereka masuk, saya rasa itu akan sangat baik bagi Indonesia, bukan hanya Bali. Kami memiliki Sumatera, di mana-mana kita memiliki budaya yang sangat unik ketika mereka datang ke Indonesia.


Menurut Dewa Berata, sejauh ini sudah ada sejumlah filem Hollywood yang memaparkan kisah di Indonesia. Tetapi tuntutan itu tidak mendalam atau hanya sekilas. Lebih-lebih lagi, tuntutannya nampaknya mempunyai unsur kepentingan politik.


Berbeza dengan filem asing seperti Disney, misalnya, yang sering menimbulkan pengalaman orang, filem itu dapat disampaikan dengan baik, baik dari tema, penyelesaian dan sebagainya. Bukan hanya Disney, Universal Studios juga mempunyai model penanaman yang serupa.


"Itu harapan saya, agar kita berani generasi seterusnya agar kita berani dapat pergi ke mana sahaja, yang penting adalah serius," tanyanya.

Previous Post Next Post

Contact Form