Oppo Klaim Tidak Bermain dengan Potret Video di Reno6


 Oppo Reno6 membawa penambahbaikan daripada pendahulunya, salah satunya adalah ciri video potret. Untuk membawa ciri ini, Oppo mendakwa tidak bermain-main dalam mengusahakannya.

Sinematografer mahukan video dengan kesan bokeh. Berkat kemajuan teknologi, semua kemampuan ini dapat ditunjukkan dalam telefon pintar.


"Sebelum mendapatkan video bokeh, industri filem Hollywood menghabiskan anggaran yang cukup besar," katanya dalam sesi Oppo Reno6 Imaging Workshop, Senin (5/7/2021).



"Ia memerlukan peralatan dan pasukan profesional serta perancangan yang sangat teliti. Subjek harus ditempatkan tepat dari objek lain. Ia juga memerlukan pencahayaan tambahan untuk menciptakan suasana, lensa yang digunakan mestilah tepat dan editornya layak," lanjutnya.


Menurutnya, mustahil telefon pintar dapat bersaing dengan peranti yang mempunyai lensa besar dan canggih yang digunakan oleh kamera profesional. Walau bagaimanapun, industri telefon pintar kemudian berusaha mengimbangi ini melalui aktiviti pasca pengeluaran dan menerapkan kesan tanpa menyentuh inti pati fotografi sebenar.


Dalam perkembangannya, terdapat fotografi komputasi. Ini membolehkan telefon pintar memanfaatkan kekuatan algoritma kecerdasan buatan yang digabungkan dengan teknologi awan untuk menerobos batasan perkakasan kamera telefon pintar.


Hasilnya ialah tangkapan telefon pintar menyerupai kamera DSLR


Fotografi komputasi itu sendiri bergantung pada pembelajaran mendalam dan kecerdasan buatan. Pembelajaran mendalam membolehkan telefon pintar mengesan bahagian gambar yang berfungsi sebagai subjek dan menganalisis kedudukannya.


Penglihatan komputasi akan menganalisis gambar hingga ke tahap piksel. Semasa membuat rendering, gambar akan disajikan dengan kualiti gambar yang cukup tinggi.


Agar fotografi komputasi dapat mendekati kamera profesional, teknologi dasar harus dilatih dengan pembelajaran mendalam dari pangkalan data gambar dan sampel berkualiti tinggi. Sehingga dapat dengan tepat mengesan ciri gambar, segmen dan melakukan pengoptimuman pada tingkat piksel


Selain melakukan pembelajaran mendalam dan penglihatan komputasi pada setiap kerangka pemprosesan video, penting untuk mempertimbangkan kestabilan dan konsistensi agar video tampil lancar untuk dilihat. Dari semua itu, digambarkan betapa rumitnya pemprosesan video pada kamera telefon pintar daripada gambar.


Itulah sebabnya Oppo membuat banyak usaha sehingga hasil video potret di Reno6 bagus. Mereka membuat pangkalan data potret lebih dari 10 juta titik yang meliputi orang dan situasi yang berbeza, dalam pencahayaan, kedalaman lapangan dan senario lain.


Oppo juga melatih algoritma untuk mengenali pemandangan dan kemungkinan yang dihadapi pengguna semasa mengambil video. Hasilnya, algoritma AI Oppo dapat dikenali dengan kadar ketepatan hingga 97%.


Jadi walaupun subjek berputar, menghadap ke atas, menghadap kamera, atau bergerak, atau sudut kamera dan kedalaman fokus, cahaya berubah, Oppo Reno6 masih dapat melacak, begitu juga layar belakang


Lelaki berkacamata ini menekankan bahawa kejayaan Oppo dalam mengembangkan fotografi komputasi sangat bergantung pada pusat penyelidikan yang dimilikinya. Untuk mengerjakan video potret di Reno6, Oppo menggunakan pusat penyelidikan secara langsung di Amerika Syarikat dan Jepun.


"Pusat penyelidikan di Yokohama, Jepun bertanggungjawab untuk melakukan penyelidikan mengenai inovasi dalam teknologi pencitraan. Sementara di AS, ia memfokuskan pada AI dan pemprosesan lanjutan yang lain," jelasnya.


Sayangnya Oppo belum mendedahkan sensor yang digunakan dalam kamera Reno6 dan chipset untuk pemprosesan gambar. Nampaknya vendor China ini hanya akan dibuka semasa pelancaran yang jadualnya juga masih dirahsiakan oleh Oppo.

Previous Post Next Post

Contact Form