InstaForex

Ribuan PS4 Dirampas dari Tambang Cryptocurrency

 


Perkhidmatan Keselamatan Ukraine (SSU) menyerbu lombong kripto di bandar Vinnytsia dan merampas ratusan GPU, puluhan pemproses, dan ... 3,800 unit PS4.

Sebenarnya, pemilihan komponen untuk meningkatkan kelajuan perlombongan kini pelbagai. Ambil GPU, misalnya, yang walaupun kekurangan, masih mencukupi. Dan tentu saja Litar Bersepadu Khusus Aplikasi (ASIC) khusus untuk perlombongan kripto.


Walau bagaimanapun, pelombong crypto Ukraine ini telah memilih untuk konsol 2013, yang kemampuan GPU hanya setanding dengan RX480 - khusus untuk PS4 Pro -. Malah, RX580 yang lebih pantas sudah cukup tidak cekap untuk melombong Ethereum. Jadi, apa gunanya perlombongan menggunakan PS4?



Keupayaan terhadnya 'dibayar' dengan jumlah yang sangat besar, mencapai 3800 unit. Oh ya, varian PS4 yang digunakan di lombong ini adalah PS4 Slim yang dilancarkan pada tahun 2016, yang tidak lebih pantas daripada PS4 yang asli dan pastinya lebih perlahan daripada PS4 Pro.


PS4 ini nampaknya telah dipilih kerana perlombongan Ethereum juga bergantung pada lebar jalur memori, bukan hanya pada kemampuan pengkomputeran. Di sinilah PS4 dan PS4 Slim bersinar, kerana konsol ini mempunyai lebar jalur hingga 176GB / s dari cip memori GDDR5 yang digunakan.


Memang, varian Pro mempunyai lebar jalur lebih (217.6GB / s) serta jenis cip yang sama untuk PC (256GB / s). Tetapi tidak ketinggalan dalam hal mengira TFLOPS yang sering dijadikan asas untuk mengukur kemampuan konsol.


Maka perkara yang juga penting untuk dipertimbangkan adalah harga PS4 dan ketersediaannya. Konsol ini dijual dengan harga yang agak murah dan bekalan yang besar, berbeza dengan pilihan komponen lain, yang, walaupun lebih cepat, lebih mahal dan dalam penawaran terhad.

Previous Post Next Post