5 Cadangan untuk Filem Bertema Eksperimen Manusia yang Menyeramkan


 Mencari filem eksperimen manusia yang mendebarkan yang membuat otak berfikir? Cadangan untuk filem dengan tema eksperimen manusia yang sangat menakutkan, anda boleh lihat di sini.

Beberapa filem ini juga dapat menyedarkan kita bahawa teknologi boleh menjadi pedang bermata dua. Dengan kata lain, teknologi dapat menolong manusia atau hanya ... memusnahkan manusia. Inilah senarai:


1. The Circles

Filem ini mengisahkan watak Mae Holland yang digambarkan sebagai wanita yang bekerja keras untuk dapat menjaga ayahnya yang sakit. Watak ini dilakonkan oleh Emma Watson.



Dengan bantuan rakannya, Annie Allerton, Mae berjaya bekerja di syarikat teknologi dan media sosial The Circle dengan kedudukan sebagai ejen call center.


Nampaknya, prestasi Mae begitu baik sehingga Ketua Pegawai Eksekutif The Circle Eamon Bailey dikenali. Dia juga terlibat dalam salah satu projek yang membuat namanya dikenali.


Tetapi sudah tentu ada kelainan plot, kemudian, Mae menyedari bahawa ada sesuatu yang tidak kena di The Circle. Dengan kemampuan dan pengetahuan yang dimiliki, dia berusaha membongkar dan menyelesaikan masalahnya.


2. DEEP

Apa yang berlaku sekiranya manusia tidak tidur berhari-hari? Mula berhalusinasi, mula tertekan, mula tidak dapat membezakan apa itu realiti dan apa yang tidak. Itulah teori.


Teori ini juga digambarkan dengan jelas dalam filem Thailand DEEP. Jane, anak yang dikhaskan untuk neneknya, turut serta dengan 100 ribu baht atau sekitar Rp 45,6 juta dengan syarat dia tidak tidur sehingga jumlah jam tangannya mencapai 100%. Peserta hanya boleh tidur kurang dari 60 saat jika tidak, mereka akan mati.


Eksperimen ini mempunyai tahap, 1, 2, dan 3. Tetapi untuk membantu melunaskan hutang keluarganya, dia bersedia melakukan eksperimen tersebut. Malangnya, percubaan menjadi semakin teruk dan Jane terjebak hingga akhir percubaan.


3. The Belko Experiment

Filem yang diarahkan oleh Greg McLean itu ditulis oleh James Gunn. Percubaan Belko mengisahkan 80 pekerja yang terperangkap di sebuah syarikat tempat mereka bekerja.


Sangat pelik dan tiba-tiba, pekerja diarahkan oleh suara dari interkom untuk mengeksekusi tiga orang. Sekiranya mereka menolak, pelacak yang ditanam di kepala mereka akan meletup.



4. The Standford Prison Experiment

Ditetapkan pada tahun 1971, profesor Philip Zimbardo melakukan eksperimen psikologi terhadap pelajarnya. Dalam eksperimen ini, pelajar diminta untuk berpura-pura menjadi pengawal dan tahanan di penjara.


Walaupun diingatkan untuk tidak menyakiti satu sama lain, keadaan tidak terkawal dan pengawal berubah menjadi ganas. Profesor Philip, yang melihat eksperimen ini tidak terkawal, masih memilih untuk meneruskan eksperimen ini.


Anda tahu apa yang menjadikan filem ini sangat menakutkan? Eksperimen Penjara Stanford, diarahkan oleh Kyle Patrick Alvarez, berdasarkan kisah benar!


5. A Clockwork Orange

Alex De Large adalah remaja yang nakal. Dia sering melakukan rompakan, memukul orang yang tidak bersalah untuk menggunakan dadah. Tidak hairanlah Alex akhirnya dipenjarakan.


Nasib malang menimpa Alex setelah dia menjalani hukuman penjara selama 2 tahun. Alex diberi peluang untuk menjadi peserta percubaan Ludovico, terapi untuk memulihkan penjenayah dan membebaskan mereka dalam masa 2 minggu.


Bayangkan, dalam percubaan itu, Alex diikat ke kerusi, disuntik dengan dadah dan dipaksa untuk menonton video seks dan keganasan secara berterusan. Perbicaraan dinilai 'berjaya' sehingga Alex tidak lagi dapat memikirkan seks atau kekerasan bahkan untuk mempertahankan diri.

Previous Post Next Post

Contact Form