InstaForex

Penyelidik Menemui Gen Manusia Membuat Hasil Meningkat

 


Terdapat banyak cara untuk menanam makanan tetapi dapat memperoleh hasil yang berkali-kali untuk memenuhi keperluan orang di seluruh dunia. Dan nampaknya dari sebuah kajian mendapati bahawa gen manusia dapat meningkatkan hasil tanaman hingga 50%.

Menurut kajian yang dilakukan oleh penyelidik di University of Chicago, Peking University dan Guizhou University, mereka mendapati bahawa menambahkan gen manusia ke tumbuhan dapat meningkatkan hasil sebanyak 50%.


Para penyelidik mengatakan ini bermaksud bahawa daripada hanya menanam lebih banyak tanaman, tanaman yang ada akan lebih efisien dan dapat menghasilkan lebih banyak dan dapat membantu mengatasi masalah seperti kemiskinan dan kekurangan makanan.


Penggunaan gen manusia tidak bermaksud bahawa kita menjadikan tanaman lebih "berperikemanusiaan", melainkan para penyelidik menggunakan gen manusia yang menghasilkan enzim FTO untuk membantu tumbuh-tumbuhan tumbuh dengan lebih baik.












Enzim pada manusia menghilangkan penanda tertentu yang mengatur pengeluaran protein yang berkaitan dengan pertumbuhan sel, dan didapati bahawa ia dapat mencapai kesan yang sama pada tanaman, sehingga membantu mereka tumbuh lebih baik.


Hasilnya adalah tanaman yang tumbuh dengan tambahan 50% jisim yang juga menghasilkan 50% lebih banyak padi. Akar tanaman juga tumbuh lebih lama, fotosintesisnya lebih berkesan, dan juga terbukti lebih tahan terhadap kekeringan.


"Ini adalah teknologi yang sangat menarik dan berpotensi untuk membantu mengatasi masalah kemiskinan dan ketidakamanan makanan pada skala global - dan juga berpotensi berguna dalam menanggapi perubahan iklim." kata Hadiah Nobel Ekonomi Universiti Chicago, Michael Kremer.

Previous Post Next Post