InstaForex

Serius, Elektrik Balai Polis Dicuri kerana Perlombongan Bitcoin


 Sebuah balai polis di wilayah Warsaw, ibu kota Poland, digunakan untuk elektrik untuk perlombongan Bitcoin. Nasib baik, tindakan haram ini diketahui dan pelakunya juga telah berjaya ditangkap.

Mariusz Ciarka sebagai jurucakap polis tempatan memberitahu media TVN24 bahawa seorang pekerja awam ditangkap kerana cuba mencuri elektrik di balai polis untuk melombong Bitcoin. Ya, pelakunya bukan polis.


"Sayangnya kejadian ini berlaku di markas polis," katanya, tetapi menekankan bahawa pelaku hanya berusaha mencuri elektrik, bukan data penting polis.


"Peranti yang digunakannya tidak disambungkan ke pangkalan data mana pun dan kes ini hanya berkaitan dengan kecurian elektrik," tambahnya.


Ciarka menambah bahawa tindakan jenayah dapat dijumpai dengan cepat. Sumber yang berkaitan mengatakan bahawa ada pelaku kedua yang akan dipecat dan peranannya juga akan disiasat lebih lanjut.


Proses penambangan cryptocurrency seperti Bitcoin pada amnya memerlukan sejumlah besar elektrik dan komputer dengan spesifikasi tinggi. Biasanya terdapat sebilangan mesin Bitcoin yang bekerjasama untuk melakukan pengiraan yang rumit untuk ditambang.


Beberapa pelombong bersedia melakukan pelbagai cara untuk mendapatkan Bitcoin, memandangkan harganya yang tinggi. Tidak lama dahulu, kerajaan Malaysia menyerbu perlombongan cryptocurrency seperti Bitcoin di Sarawak juga kerana kecurian elektrik. Bukti itu kemudian dihancurkan dengan dilanggar dengan kenderaan berat jenis stoom.


Sebanyak 1.069 alat perlombongan crypto seperti Bitcoin dan Ethereum musnah. Mesin PC itu diambil dalam enam serbuan yang dilakukan antara Februari dan April pada tahun 2021.


Pelombong tersebut didapati bersalah mencuri elektrik secara haram dari syarikat kuasa Sarawak Energy Berhad. Pengendali perlombongan Bitcoin dituduh mencuri tenaga elektrik dengan nilai sekitar USD 2 juta.

Previous Post Next Post