Cip A14X Muncul di iOS 14.5, Berdasarkan Apple M1


 Menjelang pelancaran iPad baru, yang dilaporkan berlaku pada bulan April, deretan kod di iOS 14.5 mendedahkan adanya cip A14X.

Rujukan ini muncul pada versi beta ke-5 iOS 14.5 yang baru-baru ini diluncurkan kepada pemaju dan pengguna beta awam.

Sebenarnya, setiap cip Apple sebelumnya selalu dirujuk oleh kod, dan juga yang muncul di iOS 14.5. Kod yang ditulis adalah cip GPU yang disebut '13G', yang belum pernah digunakan sebelumnya pada mana-mana peranti iOS.



Berdasarkan penamaan kod cip generasi sebelumnya, dapat diasumsikan bahawa 13G adalah sistem A14X pada cip (SoC), yang merupakan varian A14 Bionic, yang merupakan otak pelbagai varian iPhone 12 dan iPad Air 2020.


Kemudian disebutkan juga bahawa A14X didasarkan pada cip dengan kod T8103, yang merupakan kod untuk cip Apple M1, yang digunakan pada perangkat Mac pertama dengan Apple Silicon.


Penampilan kod ini sesuai dengan khabar angin sebelumnya yang menyatakan bahawa iPad Pro baru akan menggunakan prosesor yang setara dengan cip M1. Oh ya, barisan iPad Pro baru yang akan dilancarkan tidak lama lagi mempunyai mod J517, J518, J522, dan J523.


Apple belum merilis versi baru Xcode beta sejak 2 Mac 2021, yang biasanya mereka lakukan sekiranya mereka menyiapkan produk baru yang harus dirahsiakan sehingga diluncurkan secara rasmi.


Sekiranya dikumpulkan dari khabar angin sebelumnya, iPad Pro baru akan dikeluarkan pada awal April. Ciri-ciri baru pada iPad Pro termasuk port Thunderbolt, kamera yang lebih baik, dan layar LED Mini untuk varian 12,9 inci.

Previous Post Next Post

Contact Form