Pemain catur cantik di Chess.com ini menjana pendapatan berbilion-bilion


 Alexandra Botez mungkin salah satu pemain catur wanita paling popular pada masa ini. Dia aktif di media sosial, YouTube, Twitch ke Chess.com. Dari kepakarannya bermain catur, dia dapat menjana berbilion rupiah.

Botez yang berusia 25 tahun ini sering muncul bersama adiknya, Andrea, bermain catur dalam talian dan disukai oleh penonton. Dia minat bermain catur kerana dididik oleh ayahnya.


"Dia selalu berkata kasar ketika kami bermain jadi saya harus bertahan dan membalas juga. Saya fikir dia akan sangat kecewa jika saya tidak pandai catur," katanya.


Ibu bapanya adalah pendatang Romania yang berpindah ke Amerika Syarikat, kemudian berpindah kembali ke Kanada di mana Botez dibesarkan. Botez telah diajar catur sejak berusia 6 tahun. Menyedari bakatnya yang hebat, ayahnya sering mendaftarkannya dalam pertandingan catur. Orang Romania umumnya suka bermain catur.


"Keluarga saya berasal dari Romania yang mempunyai budaya catur yang sangat besar jika dibandingkan dengan Amerika Syarikat, di mana orang di sini umumnya hanya melihat catur sebagai permainan kutu buku," kata pemain catur wanita itu.


Bukan hanya cantik, Botez telah terbukti pandai catur. Gelarannya sekarang adalah Woman FIDE Master dengan penarafan terkini pada tahun 2020. Peringkat tertinggi yang pernah dia capai ialah 2092 pada bulan September 2016.


Botez juga telah beberapa kali mempertahankan pasukan kebangsaan wanita Kanada dan memenangi Juara Gadis Kebangsaan Kanada sebanyak lima kali. Semasa remaja, dia juga sering muncul di Olimpik catur.


Botez dengan tekun membangun khalayak dalam talian. Pada masa ini di platform permainan Twitch, pengikutnya lebih dari 700 ribu, lebih dari 300 ribu di YouTube dan mempunyai lebih dari 320 ribu pengikut di Instagram. Botez juga cukup aktif bermain di Chess.com di mana dia telah bergabung sejak 2016.


Pendapatan semasa Botez sebagai streamer catur profesional lebih dari USD 100 ribu setahun. Jumlahnya kini dianggarkan akan terus bertambah.


Menurut Botez, populariti catur baru-baru ini terus meningkat, terutama sejak penayangan siri Queen's Gambit yang meletup di Netflix. Sebenarnya, dia sering dibandingkan dengan watak utama yang merupakan wanita dan juga tuan catur.


Pemain catur wanita jauh lebih sedikit berbanding pemain catur lelaki. Nisbah guru besar lelaki dan wanita dalam catur adalah 1 dalam 50


"Wanita dalam catur bukanlah sesuatu yang sangat biasa. Ini akan memakan masa yang lama untuk mencapai titik di mana kita mula mengubah stereotaip bahawa wanita tidak genetik lebih rendah daripada lelaki dalam bermain catur," kata Botez.

Pemain catur cantik di Chess.com ini menjana pendapatan berbilion-bilion Pemain catur cantik di Chess.com ini menjana pendapatan berbilion-bilion Reviewed by thecekodok on 2:09:00 AM Rating: 5
Powered by Blogger.